Izglītība

Koncertlekcija Saldus mūzikas skolā

2018.gada 18.janvārī Brocēnu novada skolu 4.klašu skolēni devās uz Saldu, lai apmeklētu koncertlekciju „Pūtēju orķestris”.Lekcijas vadītājs, mūzikas skolas skolotājs Uldis Kuncis, kopā ar pūtēju ansambli iepazīstināja skolēnus ar pūšamajiem un sitamajiem mūzikas instrumentiem. Ansambļa sastāvu veidoja gan pieredzējuši mūziķi – skolotāji, gan topošie mūziķi – mūzikas skolas audzēkņi. Noskaņojums kā jau īstā koncertā- uzmanīga klausīšanās un aplausi. Vienu no mūzikas izteiksmes līdzekļu un instrumentu tehnisko iespēju ziņā interesantākajiem skaņdarbiem skolēni vēlējās dzirdēt vēlreiz, tāpēc skaņdarba beigās sauca „atkārtot”! Mūziķiem tādās reizēs ir liels gandarījums, ka viņu profesionalitāte tiek novērtēta, un viņi priekšnesumu, protams, nospēlēja vēlreiz. Stundas garumā 4.klašu skolēni varēja gūt emocionālu baudījumu un koncertapmeklētāja pieredzi. Kad lekcijas muzikālā daļa bija izskanējusi, tad sākās praktiskā darbošanās. Katram skolēnam bija iespēja ne tikai aptaustīt mūzikas instrumentus, bet arī izvilināt no tiem skaņu. Emīls no 4.b klases uz saviem pleciem izbaudīja zuzafona smagumu. Nav joka lieta, jo mūzikas instruments sver 16 kg. Pasākums bija interesants un izdevies. Saņemot atbildes uz ekspresjautājumiem,  var secināt, ka:• Šāda mūzikas stunda patika pilnīgi visiem skolēniem, to gribētu atkārtot vēl, iepazīstot citus mūzikas instrumentus.• Par  interesantākajiem mūzikas instrumentiem tika atzīti trombons, zuzafons un saksafons, kurus daudzi skolēni gribētu iemācīties arī spēlēt.• Interesanti, ka vairākas meitenes gribētu spēlēt bungas!• Visi skolēni izteica vēlēšanos redzēt pūtēju orķestra koncertu un koncertu, kurā spēlētu visi mūzikas instrumenti (simfonisko orķestri).Aija Zakovska,MJ koordinatore, Brocēnu vidusskolas mūzikas skolotāja

29.01.2018

Biznesa simulācijas spēle “Fabrikants” Brocēnos

24.janvārī Brocēnu novada Kultūras un izglītības centrā notika biznesa simulācijas spēle “Fabrikants”, kurā piedalījās Brocēnu novada skolu skolēni no 8. līdz 12.klasei, kuriem interesē fizika, ķīmija, matemātika un ekonomika. Spēli vadīja SIA „IC DZM” speciālisti, kuri ir arī šīs  mācību spēles izstrādātāji sadarbībā ar SIA “Nordic International”. Dalībnieki tika sadalīti komandās, kas darbojās kā savstarpēji konkurējoši uzņēmumi. Spēles laikā katrai komandai bija jāražo pēc iespējas vairāk kvalitatīvu preču, jāprot tās izdevīgi pārdot, cīnoties par labākajiem peļņas rādītājiem, kā arī savstarpēji sadarboties, lai panāktu sava uzņēmuma attīstību. Spēlē jaunieši modelēja ražošanas procesus, reālajā dzīvē praktiski pielietojot ķīmijā, fizikā un matemātikā iegūtās zināšanas, gūstot sapratni par šo zināšanu  saistību ar ekonomiku. Katrai komandai jeb uzņēmumam bija jāizdomā savs nosaukums un jāsadala savā starpā pienākumi jeb amati, piemēram –  mārketinga un pārdošanas direktors, ražošanas direktors, loģistikas un iepirkumu direktors, prezidents – finanšu direktors. Spēles gaitā tika izspēlēti trīs uzņēmuma darbības gadi. Katra komanda iepirka ražošanai nepieciešamās izejvielas, ražoja pasūtītos produktus (zāles, ziepes, reģipsi), plānoja mārketinga un pārdošanas stratēģiju. Saražoto preci pārdeva, iegūstot pasūtījuma līgumus nākamajam spēles gadam, kā arī veica spēles gada analīzi, aizpildīja peļņas - zaudējumu pārskatu.Dažas dalībnieku atziņas par šo spēli:“Tas bija lietderīgi un palīdzēja saprast, ko vēlos dzīvē. Sapratu, ka bez mazām sastāvdaļām netop kopīgs darbs.”“Bija interesanti, uzzināju, kā darbojas bizness.”“Ieguvu sapratni par to, ka jāasina prāts.”“Patika nopelnīt naudu un, ka varēja izlemt, ko ar to darīt tālāk.”“Patika tirgoties.”“Sapratu, ka nav biznesā tā, ka visi var darīt visu.”Spēlētāju mērķis bija saprast, kā ķīmijā un fizikā mācītais tiek praktiski pielietots reālajā dzīvē – ražošanā un saprast ķīmijas un fizikas zināšanu saistību ar ekonomiku. Kā arī iegūt pieredzi praktiskā uzņēmuma vadīšanā. Šādā veidā skolēni iepazina darba pasauli, un viņiem bija iespēja veikt savu pašvērtējumu.Pasākums notika Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 8.3.5.0/16/I/001 “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros. Informāciju sagatavoja Inta Švaža, Brocēnu novada pedagogs karjeras konsultants

29.01.2018

Remtes pamatskolas skolēnu aktivitātes ārpus telpām

Remtes pamatskola atrodas vienā no skaistākajām Brocēnu novada vietām. Skolas apkārtnē ir izteikta dabas daudzveidība. Tādēļ skolēniem ne tikai ārpusklases pasākumi notiek ārā, bet arīmācību stundas bieži notiek ārpus telpām, kad tiek izpētīti tuvāki un tālāki dabas objekti. Mācību vielu var apgūt arī mācoties dabā, ne tikai sēžot klasē skolas solā.Skolēni iesaistās arī dažādās akcijās, konkursos un projektos. Viena no pēdējām akcijām, kurā skolēni iesaistījās, bija Latvijas Ornitoloģijas biedrības akcija „Ziņo par putniem dārzā”.Akcija norisinājās no 27. – 29. janvārim. Tās mērķis bija saskaitīt putnus dārzā vai pie putnu barotavas, par rezultātiem ziņojām portālā Dabasdati.lv. Lai piedalītos akcijā vispirms bija jāizvēlasvieta, kurā skaitīt putnus. Pie skolas ir neliels augļu dārzs, tādēļ putnus skaitīt izvēlējāmies tur. Sadalījāmies pa pāriem, katrs pāris izvēlējās vienu vietu, kur vērot un skaitīt putnus. Šīakcija norisinājās veselu stundu. Klusi un pacietīgi bija jāgaida, līdz dārzu apmeklēs kāds putns. Jāsaka, ka mēs laikam putnus ar savu ierašonos bijām izbiedējuši, jo pirmās 15 minūtes nevienuputnu nemanījām, lai gan zinājām, ka dārzā putni mīt. Bet ilgi vairs nebija jāgaida, drīz parādījās pirmās zīlītes. Bija jāievēro vēl kāds svarīgs noteikums. Putnus nedrīkstēja vienkārši saskaitīt kopā, bet bija jāpieraksta novērotās putnu sugas lielākais skaits, ko vienlaicīgi varēja redzēt vienā vietā. Ik pa laikam dārzu pārlidoja kāds putns, bet atbilstoši noteikumiem novērojām, kaskolas dārzu stundas laikā apmeklēja: 16 zvirbuļi, 7 zīlītes, 5 vārnas, 3 žagatas, 2 sarkankrūtīši un 2 baloži. Skaidri zinām, ka putnu skolas teritorijā ir krietni vairāk, bet tik daudz mēs saskaitījām 60 minūšu laikā. Nobeigumā, lai sasildītos, katrs skolēns iejutās kāda putna tēlā un centāsto atdarināt. Pirms tam piedalījāmies akcijā “Ziemojošo ūdensputnu uzskaite”. Skolēni ar skolotājiem devās pie Remtes ezera skaitīt tur mītošos putnus. Kādai klašu grupai paveicās ieraudzīt putnus,kādai nē. Arī šobrīd esam iesaistījušies jaunā LOB rīkotā konkursā, kas norisinās jau otro gadu pēc kārtas, sadarbībā ar SIA “CEMEX” - “Iepazīsti putnu pasauli 2018”. Konkursam būs 5 kārtas, katra kārta ilgst 3 nedēļas, šobrīd jau pirmo kārtu daži skolēni ir pieveikuši, pašlaiktiek pildīti otrās kārtas uzdevumi. Aktīvākie ir sākumskolas skolēni, bet cenšos iesaistīt visus, lai izmēģina spēkus un piedalās dažādos konkursos. Jebkura jauna informācija, arī visniecīgākā, paver plašāku redzesloku un kas to zina, kad uzzinātais var nod erēt.Informāciju sagatavoja Anete Bērtaite,EKO skolas koordinatore

29.01.2018

Projektu nedēļa „Varavīksnē”

Visa lietas-gan gaišas, gan skaistas,Visas būtnes-gan lielas, gan mazas,Viss, kas gudrs vai burvīgs,Tas Dieva tā kunga radīts.Mums acis viņš devis, lai redzētu visuUn lūpas-lai pastāstīt spētu,Cik liels ir Dievs visvarenais,Kas visu tik labi iekārtot spējis.C.F.AleksandraNo 15.-26.janvārim bērnudārzā „Varavīksne” norisinājās „Projektu nedēļa”. Katra grupa izvēlējās tēmu, kuru vēlējās izzināt,pētīt, eksperimentēt, gatavot, zīmēt, līmēt un meklēt papildus informāciju dažādos masu medijos.Tēmas bija atbilstošas bērnu vecumam un viņu interesēm. Paši mazākie bērni izvēlējās miega tēmu ”Velc, Pelīte, saldu miegu”, jo tuvas ir gan šūpuļdziesmas, gan pasakaspirms miega. Tika izgatavots „Sapņuķērājs”, dziedot šūpļadziesmas liktas gulēt mīļmantiņas un parrunāts, kas jādara pirms miega, kas notiek miega laikā, kamēr bērni guļ.Lielākie bērni izvēlējās tēmas jau nopietnākas, kā piemēram ”Skaņu noslēpumi”, ”Caur ūdens pilienu”, ’’Ceļojums uz Ziemeļiem” un ‘’Nekas nav lieks, ja darīt prieks”. Mazajiem pētniekiem paveicās ar laika apstākļiem,jo beidzot bij a sals un sniegs.Varēja veikt eksperimentus ar sniegu un salu, saldēt ūdeni, to krāsojot, ievietojot tajā dažādas interesantas lietiņas, kuras, pēc tam sasalstot, radīja brīnumainas lietas. Mēģināja zīmēt ar ledus gabaliņiem, veidot ledus mājasun svečturus. Bērni daudz uzzināja par otrreizējo izejvielu izmantošanu ikdienā, ko varam pagatavot un izmantot ikdienas dzīvē otrreiz, ko dara ar iepakojumiem un dažāda veida materiāl iem mūsu valstī, kā šķiro otrreizējās izejvielas.Visi pētnieki satikās kopīgā noslēguma pasākumā, kurā vēroja un klausījās divās nedēļās paveikto. Pieaugušie atzina, ka daudzas lietas redzēja un uzzināja pirmo reizi. Tika izveidota ”Radošo darbu izstāde”.Informāciju sagatavoja Ilze Riere,PII “Varavīksne” vadītājas vietniece izglītības jomā

26.01.2018

Konkurss „Gribu būt mobils!” Brocēnu vidusskolā

Kā katru gadu, arī šogad Brocēnu vidusskolas 6. – 8.klašu skolēni piedalījās CSDD konkursā „Gribu būt mobils!” ar rekordlielu skaitu komandu – 17, tādējādi kļūstot par visplašāk pārstāvēto skolu Kurzemē. Neklātienes kārtā bija jaunums – katrs komandas dalībnieks saņēma savu lietotājvārdu un paroli, lai individuāli varētu pildīt aizraujošus uzdevumus. Pēc tam komandas dalībnieku rezultāti tika summēti kopā un noteikts, kurā vietā katra komanda ierindojās. Pusfinālā jau 2.reizi iekļuva 7.klašu komanda „Ašie velobraucēji” (K.Valteris, R.Stūris, A.Šteins, K.Buls; komandai uz pusfinālu pievienojās arī N.Grišāne), bet vēl 5 komandas ierindojās labāko 100 komandu topā, iegūstot nelielas piemiņas balviņas. Bet vislielākais ieguvums šajā konkursā – jaunas zināšanas un prasmes!Konkursa pusfinālam bija jāsagatavo arī mājas darbs – jānoskaidro, cik mūsu skolas skolēnu ir informēti par CSDD organizēto kampaņu „REDZI – PAREDZI!” par bīstamām situācijām ceļu satiksmē. Puiši noorganizēja visiem 6. – 8.klašu skolēniem izzinošu pasākumu par šo kampaņu.Veicot ekspresaptauju pirms skolēnu brīvlaika par atstarotāju lietošanu, tikai 50% 6. – 8.klašu skolēnu tos lietoja, bet, jautājot par kampaņu, skolēni neko nebija par to dzirdējuši. Tāpēc pasākuma sākumā tika iepazīstināti ar kampaņas videosižetiem (tos var redzēt mājas lapā: www.csdd.lv). Pēc tam skolēni aizpildīja anketas par to, kurš videosižets viņiem likās visinteresantākais un lika pārdomāt, lai mainītu savus ikdienas paradumus. Skolēni izteica priekšlikumus kampaņas organizētajiem, kādus videosižetus vēl vajadzētu izveidot. Pasākuma noslēgumā skolēni komandās gan zīmēja bīstamas, paredzamas situācijas uz ceļa, gan rakstīja par to dzeju! Īsta kompetenču izglītība!    Konkursa pusfinālā (2018.gada 18.janvārī Kuldīgas Alternatīvās sākumskolas Padures filiālē) komanda „Ašie velobraucēji” rādīja lielisku sniegumu un pelnīti ieguva 2.vietu! Ar konkursa norisi vairāk var iepazīties: berniem.csdd.lv.Komandas konsultante – skolotāja Anete Milta

25.01.2018

Brocēnu vidusskolai būt!

Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministramK.ŠadurskimLatvijas Pašvaldību savienības priekšsēdētājamG.KaminskimPētījuma “ Optimālā vispārējās izglītībasiestāžu tīkla modeļa izveide Latvijā”pētnieku darba grupas vadītājamekonomģeogrāfam J.TurlajamAtklātā vēstulePēdējā laikā sabiedriskajos medijos, dažādās auditorijās tiek apspriests ekonomģeogrāfa J.Turlaja veiktais pētījums par skolu tīkla reformu Latvijā. Ar šo atklāto vēstuli vēlamies vērsties pie Jums,jo uzskatām to par vajadzīgu un nepieciešamu, lai turpmāk pārtrauktu publisku Brocēnu novada Brocēnu vidusskolas nepamatotu nomelnošanu, salīdzinot ar kaimiņu novada vidusskolu, par pamatu ņemot tikai viena mācību gada skolēnu CE rezultātus un neskaidrojot metodoloģiju, kā šierezultāti iegūti. Ja publiskajā telpā runā par kvalitāti, tad rādītājs nav tikai centralizēto eksāmenu viena gada kopējais procents. Pētījumā izmantoti 2015./2016. mācību gada CE latviešu valodas, matemātikas un svešvalodu eksāmenu rezultāti, un kopējais procentsaprēķināts ļoti nekorekti. 2015./2016. mācību gadā Brocēnu vidusskolā eksāmenus kārtoja 30 skolēni, pētījumā saskaitīti procenti un sadalīts uz 34 skolēniem, jo tāds bija skolēnu skaits uz 1. septembri, nevis eksāmenu kārtotāju skaits. Rezultātā iegūta nepatiesa informācija! Jo lielāks skolēnu skaits mācību gada sākumā un mazāks reālais eksāmenu kārtotāju skaits, jo rodas zemāks procents. Lai gan J.Turlajs pētījumā apgalvo, ka tieši šāds aprēķins ir visobjektīvākais izglītībaskvalitātes rādītājs, mēs uzskatām, ka šāds aprēķins nav visobjektīvākais izglītības kvalitātes rādītājs skolā. Brocēnu vidusskola ir vienīgā vidusskola novadā, kura izpilda pašvaldības uzstādījumu nodrošināt iespēju visiem novada jauniešiem bez atlases iegūt vispārējo vidējo izglītību savā novadā. Skola vidusskolas posmā piedāvā arī neklātienes programmu. Brocēnu novada izglītības stratēģija paredz ilgtspējīgu, novada ekonomiskajām un sociālajām vajadzībām atbilstošu izglītības iestāžu tīklu, lai nodrošinātu kvalitatīvu pirmsskolas, pamatskolas un vidusskolas pieejamību tuvu dzīvesvietai, kā arī visiem izglītojamajiem vienlīdzīgas iespējas iegūt daudzveidīgu interešu izglītību.Uzskatām, ka regulāri nekorekti un tendenciozi ekonomģeogrāfs J. Turlajs salīdzi-na Brocēnu vidusskolu ar Druvas vidusskolu (portāls Delfi 28.10.2017., Saldus novada pašvaldības deputātu un izglītības iestāžu vadītāju seminārs 31.10.2017., TV raidījums “Pa-norāma” 19.11.2017., Latvijas Pašvaldību savienības seminārs “Novadu diena” Aizkrauklē 24.11.2017., TV raidījums “Tieša runa” 29.11.2017., Kurzemes reģiona pašvaldību vadītāju sanāksme ar Izglītības un zinātnes ministru K. Šadurski 07.12.2017.), veicinot apjukumu un neizpratni Latvijas sabiedrībā par Brocēnu vidusskolas pastāvēšanas iespējamību nākotnē. Šāda veida publiski paziņojumi ir reputācijas graušana skolai, kurai savu bērnu izglītošanu šajā mācību gadā uzticējuši gandrīz 600 skolēnu vecāki. Brocēnu vidusskolā uzņem skolēnus 10.-12. klasē bez īpašiem nosacījumiem; īsteno pamatizglītības un speciālās izglītības programmas 1.- 9.klasei; īsteno tālmācības program-mu no1.-9.klasei un neklātienes programmu 10.-12.klasei, kas reāli nodrošina izglītošanās un izaugsmes iespējas ļoti dažāda vecuma un vajadzību skolēniem Latvijā un ārpus tās. Brocē-nu vidusskolā un Brocēnu izglītības un kultūras centrā ir 25 interešu izglītības pulciņi, kurukopējais apmeklētāju skaits pārsniedz skolēnu skaitu (skolēns apmeklē vairākus pulciņus). Vēlamies uzsvērt, ka Brocēnu vidusskolā pēdējo sešu gadu laikā skolēnu skaits ir pieaudzis no 401 līdz 596, tai skaitā klātienes skolēnu skaits no 387 līdz 441, klašu piepildī-jums pamatskolas posmā liecina par potenciālu vidusskolas klašu izveidi ilgtermiņā. Arvien vairāk jaunoģimeņu Brocēnu pilsētu izvēlas par savu dzīvesvietu, jo šeit ir sakārtota vide un ir nodrošinātas vietas bērniem inovatīvos bērnudārzos. Obligāto centralizēto eksāmenu rezultāti klātienes programmu skolēniem ir augstāki nekā vidēji valstī. Brocēnu vidusskola Draudzīgā aicinājuma skolu reitingā saņem balvas par augstiem sasniegumiem mācībās un mācību priekšmetu olimpiādēs, un arī šogad ir sa-ņemts apbalvojums par augstiem centralizēto eksāmenu rezultātiembioloģijā un ķīmijā. Skolā notiek mērķtiecīgs darbs ar talantīgajiem skolēniem, un starpnovadu mācību priek-šmetu olimpiādēs regulāri ir augsti sasniegumi, katru gadu skolēni gūst godalgotas vietas arī valsts olimpiādēs un zinātniski pētniecisko darbu lasījumos. Latvijas skolu reitingā (A. Kronvalda fonds) darbā ar talantīgajiem skolēniem 2017. gadā mazo skolu grupā ir iegūta 7. vieta valstī. Vidēji 88% vidusskolas klātienes programmu absolventu iestājas augstākajās mācību iestādēs. Skolā ir izveidotas hokeja klases. Sadarbībā ar Brocēnu novada bērnu un jaunatnes sporta skolu mācību process tiek saskaņots ar hokeja treniņiem, domājot par skolēnu noslodzi. Šī iespēja nodarboties ar hokeju piesaista skolēnus arī no citiem novadiem, tostarp arī no Saldus novada. Brocēnu vidusskola ir populāra Latvijā ar savām izglītības darba inovācijām un dar-bu projektos –“Mācību satura izstrāde un skolotāju tālākizglītība dabaszinātņu, matemātikas un tehnoloģiju priekšmetos “, “Matemātika un dabaszinības 7.-9.klasei”, “Kompetenču piee-ja mācību saturā”, “Globālā dimensija sociālo zinātņu mācību priekšmetos”, UNESCO Asoci-ēto skolu projekts, “ Latvijas skolas soma” u.c. Šajā mācību gadā ir starp 100 skolām, kas aprobē kompetenču pieeju izglītībā, un to dara 21 skolotājs visos izglītības posmos – sā-kumskolā,pamatskolā un vidusskolā. Arī metodisko darbu novadā vada šīs skolas skolotājas. Skolā bieži viesojas citu novadu skolotāji pieredzes apmaiņas semināros. Brocēnu vidusskolas skolotāji tiek aicināti kolēģiem citos novados vadīt kursus un dalīties labajā praksē. Skolā ir mūsdienīga infrastruktūra un lieliski attīstīta sporta bāze, labiekārtots inter-nāts, ir izdevīgs ģeogrāfiskais stāvoklis. To, ka tiek domāts par kvalitatīvu izglītību Brocēnu vidusskolā, apstiprina arī fakts, ka 101 skolēns no blakus esošā Saldus novada brauc mācīties uz Brocēniem. Ierosinājums J. Turlajam - pirms minēt piemērus par kādu konkrētu skolu vai nova-du, vispirms ir lietderīgi iepazīt reālo situāciju, lai neizplatītu konferencēs un masu medijos nepatiesu un nepārbaudītu informāciju.Uzskatām, ka J. Turlaja pētījums “Optimālā vispārējās izglītības iestāžu tīkla modeļa izveide Latvijā” nav un nedrīkst būt par pamatu vidusskolu reorganizācijai. Aicinām Izglītības un zinātnesministriju izstrādāt objektīvus skolu kvalitātes kritērijus, kā arī tikties ar pašvaldību vadību, lai labi iepazītu reālo situāciju katrā novadā un tikai tad izdarītu secinājumus, un pieņemtu lēmumu par vidusskolu reorganizāciju, nepazeminot novadu iedzīvotāju dzīves kvalitāti.Domes priekšsēdētāja Solvita Dūklava,13 deputāti

21.01.2018